Ik krijg een brief van de afdeling Onderwijs van de
gemeente. Ze hebben geen registratie van mijn kind (die inmiddels in groep 6
zit!). Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de school verzuimd heeft haar
aanmelding door te geven, ze kan naar een school gaan buiten de gemeente, er is
mogelijk nog geen schoolkeuze gemaakt of er is een goede reden haar niét naar
school te laten gaan. Bijgaand een formulier Controle Absoluut Verzuim dat door
de ouders moet worden ingevuld en vervolgens door de school moet worden
bestempeld, voordat het door de ouders kan worden teruggestuurd in de
bijgevoegde envelop met antwoordnummer (dus geen frankering nodig, dat moest er
nog bijkomen!).
“Nu je het zegt….”, zegt M., de tweelingzus, “ik heb B. ook
inderdaad nog NOOIT op school gezien!”, bijgevallen door haar vriendinnetje D.
“Nee, ik heb haar ook nog NOOIT daar gezien!”. De betreffende dochter wordt een
beetje boos. “Ik ga WEL naar school, hoor!”
Ik bel toch maar eens met de gemeente en begrijp dat ze net
zijn overgestapt naar een nieuw computersysteem en daarna veel kinderen zijn
“kwijtgeraakt”. Maar ik moet toch echt het formulier invullen, laten stempelen
op school en dan terugsturen. Zo is de procedure.
Snel blijkt dat we niet de enigen zijn met zo’n brief. De
school heeft de stempeldoos al klaar staan om de tientallen verbaasde ouders
van dienst te zijn.
Waar ik mij het meest aan erger is dat een duidelijk
aanwijsbare reden ligt bij de gemeente zélf voor deze toestand en dat de ouders
nu moeten aantonen dat ze hun kind braaf naar school hebben laten gaan en niet
hebben laten verzuimen. Als ik de brief opnieuw lees zie ik trouwens nog een
(als laatst genoemde) mogelijkheid staan waardoor er geen registratie heeft
plaatsgevonden, namelijk dat de gemeente zélf een administratieve fout heeft
gemaakt.
Ik weet het zeker…..hier is wel absoluut sprake van verzuim!
De gemeente heeft verzuimd een deugdelijke omschakeling te maken naar het
nieuwe systeem met voldoende controlemomenten en analyses, zij heeft verzuimd de
scholen rechtstreeks om de ontbrekende informatie te vragen, verzuimd om bij de
brief een nieuw “passend” formulier te maken, maar vooral verzuimd om al in
eerste instantie de hand in eigen boezem te steken.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten