vrijdag 18 januari 2013

Absoluut verzuim





Ik krijg een brief van de afdeling Onderwijs van de gemeente. Ze hebben geen registratie van mijn kind (die inmiddels in groep 6 zit!). Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de school verzuimd heeft haar aanmelding door te geven, ze kan naar een school gaan buiten de gemeente, er is mogelijk nog geen schoolkeuze gemaakt of er is een goede reden haar niét naar school te laten gaan. Bijgaand een formulier Controle Absoluut Verzuim dat door de ouders moet worden ingevuld en vervolgens door de school moet worden bestempeld, voordat het door de ouders kan worden teruggestuurd in de bijgevoegde envelop met antwoordnummer (dus geen frankering nodig, dat moest er nog bijkomen!).
“Nu je het zegt….”, zegt M., de tweelingzus, “ik heb B. ook inderdaad nog NOOIT op school gezien!”, bijgevallen door haar vriendinnetje D. “Nee, ik heb haar ook nog NOOIT daar gezien!”. De betreffende dochter wordt een beetje boos. “Ik ga WEL naar school, hoor!”
Ik bel toch maar eens met de gemeente en begrijp dat ze net zijn overgestapt naar een nieuw computersysteem en daarna veel kinderen zijn “kwijtgeraakt”. Maar ik moet toch echt het formulier invullen, laten stempelen op school en dan terugsturen. Zo is de procedure.
Snel blijkt dat we niet de enigen zijn met zo’n brief. De school heeft de stempeldoos al klaar staan om de tientallen verbaasde ouders van dienst te zijn.
Waar ik mij het meest aan erger is dat een duidelijk aanwijsbare reden ligt bij de gemeente zélf voor deze toestand en dat de ouders nu moeten aantonen dat ze hun kind braaf naar school hebben laten gaan en niet hebben laten verzuimen. Als ik de brief opnieuw lees zie ik trouwens nog een (als laatst genoemde) mogelijkheid staan waardoor er geen registratie heeft plaatsgevonden, namelijk dat de gemeente zélf een administratieve fout heeft gemaakt.
Ik weet het zeker…..hier is wel absoluut sprake van verzuim! De gemeente heeft verzuimd een deugdelijke omschakeling te maken naar het nieuwe systeem met voldoende controlemomenten en analyses, zij heeft verzuimd de scholen rechtstreeks om de ontbrekende informatie te vragen, verzuimd om bij de brief een nieuw “passend” formulier te maken, maar vooral verzuimd om al in eerste instantie de hand in eigen boezem te steken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten