zondag 18 januari 2009

Koppakking

M’n lieve auto van 12 jaar oud moet weg en het voelt een beetje hetzelfde als toen ik mijn oude poes moest laten inslapen. De radiateur is net een vergiet, de koppakking lekt olie en er zit een grote scheur van links naar rechts in de voorruit. Nog mooi dat die weer voor een jaar APK-gekeurd is! Maar goed, eigenlijk zegt dat ook niks als je er nu eigenlijk niet mee kunt rijden. Bij het wassen en schoonmaken van de auto voel ik het naderende afscheid. Ik maak foto’s om hem op internet aan te prijzen. Blijft nog steeds een mooie auto! Met 7 luxe fauteuils waarvan de voorstoelen draaibaar en de 5 erachter uitneembaar, handige schuifdeuren, carkit.... Ach ja...Er wordt geboden, 500 euro en ik hoor hem zeggen dat hij hem maandag ophaalt. “Nee, hoor, echt niet, daar krijgt u hem echt niet voor mee”.Een ander vraagt naar de extra’s en hoe is de uitlekstaat? “Uhm...... ik geef m’n man wel even”. Dan word ik gebeld door een buitenlands klinkende man die belt voor een ander die helemaal geen nederlands kan praten. Hij biedt bijna de vraagprijs en ik ga telefonisch akkoord. Hij wil komen kijken. Dat kan wel vanmiddag. Ik kan hem alleen nog niet verkopen nu mijn man 2 dagen weg is. Ruim een half uur eerder dan afgesproken zie ik na het wegbrengen van de kinderen een man bij m’n auto scharrelen. Ik schud hem een hand en laat de auto van binnen zien (merkt direct op dat het ventilatorroostertje stuk is en het knopje in het rechterportier) en laat hem onder de motorkap kijken. Vervolgens noem ik nog even de aandachtspunten. “De radiateur lekt”. Hij kijkt moeilijk. “Water weg”, maak ik hem met een groots gebaar wijs. Hij snapt het. “Scheur in de voorruit” en ik wijs op de voorruit. Ook duidelijk. En dan “Olielekkage van de koppakking”. Nu haakt onze Bulgaar af. Ik doe een wanhopige poging om een plaatje van de motor te vinden in het boekje. En waar die precies zit weet ik natuurlijk ook niet. Wat zou “koppakking” in het Bulgaars zijn? Hij belt iemand en ik krijg een jonge Nederlandse vrouw aan de lijn. Ik vertel haar van de drie punten. “De wat?”. “De koppakking”, zeg ik, iets bij de motor. “OK, ik zal het hem zeggen”. Hij krijgt de telefoon weer van me, luistert naar haar en snapt het, lijkt het. Dan maakt hij me duidelijk dat hij de auto mee naar Bulgarije wil nemen, maar dat hij eerst in de winkel moet kijken wat het allemaal gaat kosten. Maar de prijs is goed(?!), zegt hij. En iets met de RDW, stempel, terugkomen, auto halen..... Spannend hoor. Als hij weg is lees nog een keer het verhaal van het vrijwaringsbewijs, deel 3, de sleuteloverdracht en natuurlijk de betaling, maar nu ook over het exporteren van auto’s. Zou die nog terugbellen? Zou hij straks echt alles netjes gaan regelen? Of wil hij opeens toch maar 500 euro willen betalen.... We wachten het af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten