De grote witte enveloppen
die mijn meiden meenemen uit school mogen alleen met een ouder worden geopend. Ze
bevatten de uitslag van de Entreetoets Groep 6 van het Cito. In de ouderfolder
las ik al eerder dat met deze Entreetoets de leerkracht kan nagaan of mijn kind
op niveau presteert en – nog belangrijker – of er in de kennis en vaardigheden
van mijn kind op bepaalde punten hiaten zitten. De leerkracht kan dan op basis
van de uitslag van de toets zonodig een gericht plan maken om de hiaten op te
vullen.”
Ik zie een A4-tje met
kolommen, cijfertjes en sterretjes. Ja, uhm…… Mijn oog valt op het woord
“percentiel”. Ik pak de ouderfolder erbij voor de nodige toelichting, weken
terug al gekregen én gelukkig goed bewaard,.
Stel: Bauke heeft voor
Spelling een percentiel van 68. Dan betekent dat dat 32% van alle leerlingen
die meededen met de Entreetoets een hoger “percentage goed” hadden dan Bauke en
68% een even hoog of een lager “percentage goed”. Bauke doet het dan in
vergelijking met andere leerlingen tamelijk goed. Oké, er gaat mij iets dagen.
Ik zie dat de kolommen
van de sterretjes in de ouderfolder anders genoemd zijn (--, -, gemiddeld, +,
++) dan van het exemplaar dat ze nu mee hebben gekregen (V, IV, III, II, I). Maar laat ik voor het
gemak maar aannemen dat de betekenis hetzelfde is.
Het sterretjespatroon bij
beiden ligt voornamelijk aan de rechterkant van de gemiddelde-lijn.
Omdat ik het natuurlijk
ook belangrijk vind dat de kinderen zélf weten hoe zij gepresteerd hebben, zeg
ik hen dat ze het bovengemiddeld hebben gedaan. Wanneer ik vervolgens de
resultaten aan de hand van de kolommen aan hen wil uitleggen en het woord “percentage”
noem, zuchten ze en haken af. Ach, laat ook maar, het komt wel goed met hen.
Voor “Verhoudingen, breuken en procenten” hebben ze een percentiel van 83
respectievelijk 94!
Misschien dat het Cito de
toetsing ook voor eigen gebruik kan uitbreiden, om zo eigen hiaten aan te
pakken, met name voor de onderdelen “Produceren van teksten”, “Begrijpen van
teksten” en “Woordenschat”, ten behoeve van de ouder maar ook vooral voor het
kind zelf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten