Frappant om te lezen dat
mensen kennelijk wel behoefte hebben aan rituelen bij belangrijke
gebeurtenissen zoals een geboorte, huwelijk of de dood. Een soort standby-God. Wat
is dat dan?
Na zijn tweede
herseninfarct was mijn schoonvader weer terug bij af, of liever gezegd,
slechter af. Een jaar lang had hij in het verpleeghuis gerevalideerd en mocht
hij eind vorig jaar weer naar huis, naar z’n vertrouwde plek, z’n vrouw. De
thuiszorg haalde hem ’s ochtends uit bed, kwam ’s middags twee keer voor het
middagdutje en kwam hem ’s avonds weer toedekken. Toch was de situatie niet
ideaal door de beperkte bewegingsvrijheid met rolstoel in huis en een vrouw die
dingen vergeet en valt terwijl hij hulpeloos moet toekijken. Nu ligt hij weer
in het verpleeghuis en kan hij zijn armen en benen helemaal niet meer
gebruiken. Spreken wordt zachter, maar met z’n hoofd is niets mis. Misschien is
dat nog wel het ergste van alles. Hij is zich zó goed bewust van alles wat hij
niet meer kan, volledig hulpeloos, wachtend op de genadeklap.
Tweede Paasdag was voor
hem het moment om een ziekenzalving te willen ontvangen. De familie was
uitgenodigd. We zouden er ‘s middags al heen gaan met de kinderen en daarna
voor ma (en ons) koken en samen eten. Ik bedacht me of het wel passend was om mijn
kinderen een voor hem zo intiem, religieus moment bij te laten wonen. Ik zocht
op internet naar een goede beschrijving van wat er gebeuren ging.
In de traditionele ritus moeten door het eerste
gebed “de duivelen deze plaats ontvluchten” en “de engelen van vrede hier
blijven”. Het tweede gebed richt zich tegen “alle vijandige machten” en smeekt
onze Heer het huis en allen die het bewonen te zegenen en “hun een goede engel
tot bewaarder te geven”. Het derde gebed vraagt God nogmaals een heilige engel
te zenden “opdat hij alle bewoners in dit huis moge bewaken, begunstigen,
beschermen, bezoeken en verdedigen”. Aansluitend is een schuldbelijdenis of de
biecht voorzien. Daarna strekt de priester de rechterhand over de zieke uit,
zegent driemaal en roept de hulp in van talrijke heiligen. Dan volgt de zalving
van de zintuigen. “Door deze heilige zalving en zijn goedertierenste
barmhartigheid vergeve u de Heer al wat gij misdaan hebt door het gezicht...,
het gehoor ..., de reuk, de smaak en de spraak, het gevoel en de gang”.
Het deed mij een beetje
denken aan een duiveluitdrijving in exotische oorden. Maar goed ....... het
ging niet om mijn eigen spirituele gevoel hierin, maar om de wens en
overtuiging van pa. Zo zou hij rust vinden.
De plechtigheid, die
overigens een heel andere karakter had dan ik had ingebeeld, werd (zonder mij) bijgewoond
door zijn elf kinderen, een aantal partners en een aantal kleinkinderen. Dat
feit op zich was wel heel bijzonder gezien de onderlinge slechte verhoudingen
waarin lelijke en kwetsende woorden niet geschuwd worden. Toch bleek dat, en
daar keek ik wel van op, dit samenzijn op een aantal van de aanwezigen een
(schijnbaar) heilzame werking had gehad. De zus met de lelijkste woorden
stuurde een prachtig gedicht rond, waarin ze opriep elkaar te respecteren,
verschillen te overbruggen en lief te hebben. Wat is er gebeurd? Wat dit een
momentopname of is zij echt tot inkeer gekomen? Laat die God zich zo makkelijk
voor het karretje spannen of is hier meer voor nodig?
’s Middags vraag ik hem
hoe het gaat, ik streel hem over z’n wang, de kinderen geven hem kusjes en er
worden paastekeningen gegeven. We nemen ma mee naar haar huis en zitten even
later lekker te smikkelen samen. Dat zijn nou mijn momenten, gewoon basic, zonder
God.
Of was hij er toch?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten